Europcar
Danmarks største biludlejningsfirma lancerer ny B2B og B2C bookingportal, der håndterer +7.000 personbiler, varevogne og lastvogne
Den nye DynamicWeb B2C- og B2B-bookingportal sikrer nøjagtige og opdaterede data gennem den tætte integration til CARLA, som er Europcars eget interne booking- og ERP-system. Løsningen er også integreret med virksomhedens CRM-system.
Europcar er Danmarks største biludlejning med en 34% markedsandel og 40 kontorer fordelt over hele landet. Virksomheden er kendt af alle europæere, og Europcar dækker i Danmark også subbrands som PS Biludlejning, driveon.net, TaxFreeCars og BookCar.
The Challenge
Europcar-kunder skal kunne finde og booke præcis de biler, der passer til deres specifikke behov, og håndtere alle de tilgængelige udlejningsmuligheder og valgmuligheder via et hurtigt og brugervenligt bookingflow.
Europcar.dk's bookingsystem skal håndtere mere end 7.000 personbiler, varevogne og lastbiler, tekniske specifikationer, alderskrav og tilgængelighed på de lokale kontorer. Priserne skal være konstant opdaterede, og B2B-kunder skal have adgang til deres egne specifikke vilkår og betingelser.
Endelig ønskede virksomheden at revitalisere den tidligere europcar.dk-løsning med et nyt og optimeret responsivt design og en digital profil, der matcher den internationale version - Europcar.com.
The Solution
Den nye DynamicWeb B2B og B2C bookingportal sikrer korrekt opdateret data via tæt integration til CARLA, der er Europcar.dk’s erp-system til booking og økonomi. Løsningen er desuden integreret til virksomhedens CRM-system.
Bookingen er lavet med Angular for optimal performance og avanceret søgning. Sitet viser dermed produktdata allerede i søgeresultat, uden at brugeren behøver at klikke sig videre.
Det har været vigtigt at få en brugervenlighed, der er helt i top, med et tydeligt forbedret booking-flow. Brugeren vælger selv, om han/hun vil booke via login, manuelt med alle data eller via quick booking. Europcar kan desuden nu også tilbyde ekstra tilbud, som en del af booking-flowet.
User-friendliness is of the essence, which comes to show in the new and improved booking flow. Customers can choose whether they wish to complete their booking by logging-in to their profile, typing the data manually or by using the quick booking option. Europcar can also offer additional offers as part of the booking flow in order to generate new cross- and upselling.
The Result
En sammenligning af de tre måneder efter lanceringen af deres nye DynamicWeb-webløsning med samme periode sidste år viser, at den nuværende online omsætning er på 116 % og forventes at stige, da flere og flere B2B-kunder vil begynde at bruge den nye bookingportal.
Alene webstedets første mikrosite genererede en imponerende omsætning på 2,4 mio. kr. i løbet af de første 12 måneder.
Europcar oplever også en stor SEO-forbedring, der viser en stigning på 17 % i den organiske trafik kombineret med 18 % flere nye besøgende og endelig et fald på 20 % i afvisningsraten.
Med den nye løsning kan Europcar nemt oprette nye mikrosider for deres store kunder med unikke priser, produkter og bookingmiljøer, hvilket bidrager til den samlede stigning i omsætningen.
Endelig kører de to underbrands, taxfreecars.dk og bookcar.dk, på den samme DynamicWeb-platform som europcar.dk og anvender de samme skabeloner og integrationer, men med forskellige designs. Opsætningen gør det lettere at gennemføre skabelonændringer og tekniske opdateringer på tværs af alle websteder - og webredaktører kan håndtere alle websteder fra én enkelt løsning, hvilket sparer værdifuld tid og ressourcer.