Viden
Det Digitale Produktpas
Er du klar til det digitale produktpas? Hvis svaret er nej, er det måske på tide at tage en snak og finde den rigtige løsning til dig og din virksomhed.
Er du nysgerrig efter at lære mere? Læs vores whitepaper om Digital Product Passport og find ud af, hvordan DynamicWeb kan hjælpe dig med at få styr på dine produktdata og få dig på rette spor med det digitale produktpas.
DPP Short Series
Hvad er DPP, og hvorfor skal du komme i gang?
Vær med, når vi udforsker Digital Product Passport i dybden sammen med Senior Commerce Consultant, Lars Bruun fra Columbus Global og Commercial Product Manager, Lars Byg Holm fra DynamicWeb.
DPP Short Series indeholder en række videoer, der giver dig mulighed for at dykke ned i de forskellige aspekter af Digital Product Passport - termer, strategier og specifikke værktøjer til at løse den opgave, der ligger foran dig.
Tjek det ud, og sørg for at kontakte os, hvis du er klar til at tage det næste skridt.
DPP Short Series - genveje
Digitalt produktpas
Hvad er det digitale produktpas, og hvad betyder det for din virksomhed?
Kort sagt bliver det digitale produktpas et værktøj til at give detaljerede oplysninger om et produkt i hele dets livscyklus. Disse oplysninger vil omfatte data om produktets sammensætning, oprindelse, miljøpåvirkning og andre relevante detaljer. Alle disse oplysninger vil være tilgængelige for alle, der interagerer med produktet via et scannbart tag (f.eks. QR-kode eller lignende).
DPP vil gøre det lettere at offentliggøre vigtige produktoplysninger, give mere gennemsigtighed og sporbarhed i forsyningskæden og give forbrugerne mulighed for nemt at sammenligne produkter og træffe mere informerede beslutninger om køb, reparation og genbrug af produkter og gøre det lettere for myndighederne at kontrollere overholdelse af juridiske forpligtelser.
Det nye niveau af gennemsigtighed vil motivere brands og producenter, der gør forretninger inden for EU, til at indkøbe, fremstille og distribuere mere bæredygtige produkter for at forblive konkurrencedygtige.
Hvis du vil vide mere, kan du downloade vores Digital Product Passport white paper for at læse vores indsigter.
Download white paper
Digital Product Passport
Hvad er Digital Product Passport, og hvad betyder initiativet for din virksomhed?
Det digitale produktpas er indført af Den Europæiske Union (EU) som en ny bæredygtighedsforordning med det formål at fremskynde overgangen til en cirkulær økonomi, øge materiale- og energieffektiviteten, forlænge produkternes levetid og optimere produkternes design, fremstilling, brug og håndtering ved slutningen af deres levetid.
White paperet diskuterer de potentielle udfordringer og muligheder for virksomheder og fremhæver DynamicWeb PIM's rolle i at hjælpe virksomheder med at overholde kravene i det digitale produktpas.
White paperet er på engelsk.
Det Digitale Produktpas
Det handler om data!
Det digitale produktpas vil sætte nye standarder for, hvordan brands og producenter opretholder kvaliteten og konsistensen af deres produktdata. DPP-data vil højst sandsynligt omfatte:
Produkt data
Oplysninger som navn, mærke, model, batchnummer, produktionsdato og garantioplysninger.
Materiale data
Oplysninger om oprindelsen af råmaterialer og komponenter.
Leverandør data
Information om de leverandører, der er involveret i leverancen.
Ejerskab data
Oplysninger om nuværende og tidligere ejere.
Reparation
Oplysninger om produktets generelle reparationsevne samt specifikke reparationshændelser og -årsager.
Data om miljøpåvirkning
Oplysninger om CO2-aftrykket fra produktions- og distributionsprocesserne samt miljøpåvirkningen i hele produktets levetid.
Effekt
Potentielle udfordringer og muligheder
Det vil være op til de enkelte brands og producenter at indsamle, levere og dele de nødvendige data, og der er ingen tvivl om, at de omfattende datakrav i DPP vil udgøre en udfordring for mange aktører i forsyningskæden.
Det vil først og fremmest kræve, at virksomhederne får en meget dybere forståelse af deres produkters samlede indvirkning. For det andet vil det kræve, at virksomhederne implementerer nye strategier, processer og systemer til at håndtere datakravene, hvilket kan kræve betydelige investeringer.
Men det digitale produktpas vil også give en helt ny platform med nye muligheder for virksomheder til at positionere deres brand som en seriøs og ansvarlig partner med en bæredygtig forretningsmodel - hvilket øger forbrugernes tillid, brandets image og konkurrenceevne.
En del af løsningen
DynamicWeb PIM og det digitale produktpas
Et PIM-system (Product Information Management) kan spille en afgørende rolle i at hjælpe virksomheder med at overholde de nye DPP-krav (Digital Product Passport) og sikre, at de korrekte data altid er tilgængelige og opdaterede, sikkert opbevaret og effektivt distribueret.
DynamicWeb tilbyder et fleksibelt og skalerbart Product Information Management (PIM)-system, der gør det nemt for virksomheder at indsamle data fra forskellige kilder, herunder ERP-systemer, tredjeparts datapools, partnerfeeds osv.
Mere viden
Vil du vide mere om PIM?
Hvad er et PIM-system, hvorfor har du brug for det, og hvordan kan DynamicWeb PIM passe ind i din virksomhed?
Dyk ned i vores PIM-Guide for at få svarene og udforsk best practices og branche indsigter.