Laks & Vilt

Headless B2B eCommerce med kundeportal og integration til Microsoft D365

Laks & Vilt havde et forældet website, der ikke levede op til det moderne marked. Derfor blev det sammen med Mennt besluttet at lave en headless løsning med eCommerce fra DynamicWeb og med integration til Dynamics 365.

I 100 år har Laks & Vilt leveret frisk fisk og skaldyr til førende restauranter, spisesteder, sushirestauranter og store husholdninger i Oslo-regionen i Norge. De leverer også gourmetspecialiteter inden for kød, bær og tørvarer. Laks-& Vildtcentralen har været grossist i Lerøy Seafood Group siden 2006.

Udfordring

Deres tidligere hjemmeside var forældet og levede ikke op til det moderne marked, og den var bestemt ikke mobilvenlig, så kunderne bestilte via telefon.

Andelen af ordrer afgivet pr. telefon var meget tidskrævende. Dette skabte en masse manuelt og ineffektivt arbejde for salgsstyrken. Det var svært at søge efter produktet, og alt dette tilsammen fik kunderne til at ringe ind med deres bestillinger. Grunden til, at kunderne foretrak at bestille pr. telefon, var, at onlinebestillingsprocessen ikke var informativ nok, og at risikoen for fejl var for stor.

En anden udfordring var, at kunderne normalt bestilte mellem kl. 21 og 6 om morgenen for at få det friskest mulige produkt. Laks & Vilt ønskede at øge konverteringsraten for både eksisterende og nye kunder ved at tilbyde en brugervenlig og intuitiv e-handel.

Løsning

Laks & Vilt's B2B-portal er bygget Headless med DynamicWeb Commerce Suite - tæt integreret med Dynamics 365.

Mennt interviewede Laks & Vilt's kunder for at sikre sig, hvad de virkelig havde brug for for at lette deres hverdag. Dette gav Mennt meget god information om, hvordan løsningen skulle tilpasses for at lette kunderne i deres hverdag. Det var vigtigt, at den var brugervenlig og nem at bestille.

Derfor startede de med at designe mobilversionen først. I sidste ende valgte kunden en headless-løsning for at få så meget designfrihed og funktionalitet som muligt.

Kunderne kan nu logge ind via kundeportalen og se deres individuelle priser og mængderabatter, favoritlister, og de kan afgive tilbagevendende ordrer og få et overblik over deres ordrer og fakturaer.

Den nye eCommerce løsning giver en meget forbedret brugeroplevelse, som sparer både kunder og salgsafdelingen hos Laks & Vilt for en masse manuelt arbejde og tid.

For sælgerne er der nu et samarbejdsværktøj, hvor de kan gå ind og påtage sig eller "udgive sig for" deres kunders identitet, hvilket giver dem mulighed for at udarbejde ordreforslag til kunden eller besvare spørgsmål om den ordre, som kunden arbejder med.

Integrationen til Microsoft D365 har strømlinet arbejdsgangen, da en masse manuelt arbejde er blevet fjernet.

Resultat

Headless B2B eCommerce med kundeportal og integration til Microsoft D365

Commerce Suite, og der er utallige muligheder for yderligere udvikling.

Ikke mindst har de fået gode tilbagemeldinger fra kunderne, som virkelig har taget den nye kundeportal til sig, fordi den gør deres hverdag så meget nemmere.

I løbet af de sidste 6 måneder har 50-60 kunder testet funktionerne, og der er i den periode blevet foretaget en del justeringer. I april 2023 vil flere kunder blive tilføjet efter testperioden. Det nye websted er endnu ikke live, men det forventes at være det senere i 2023.

Segment

B2B, Headless, Selvbetjening, Dynamics 365

Location

Norge

Partner

Mennt

Website

www.laksogvilt.no